banner czarnuszka WM
Autor:Monika
Data publikacji:
Komentarze0

Olej z czarnuszki - panaceum nie tylko na alergie

Jak olej z czarnuszki wpływa na Twoje zdrowie?

Skąd pochodzi czarnuszka?

Czarnuszka siewna przywędrowała do Polski z dalekiej Azji. Od stuleci była stosowana w kuchni indyjskiej oraz arabskiej. Nie była też obca starożytnym Grekom, Rzymianom i Egipcjanom. Stosowano ją zarówno ze względu na bogate walory smakowe, jak i zbawienny wpływ tej rośliny na zdrowie. Najcenniejszym elementem czarnuszki, znanej pod łacińską nazwą Nigellae Sativae są czarne, drobne nasiona wytwarzane po przekwitnięciu. To z nich tłoczymy gęsty olej o intensywnie złotej barwie oraz lekko ostrym zapachu i smaku [1,2].

Jak olej z czarnuszki wpływa na Twoje zdrowie?

Olej z czarnuszki jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, głównie z rodziny omega-6 i omega-9. Wykazują one działanie obniżające stężenie cholesterolu całkowitego i LDL – zwanego potocznie “złym” oraz obniżają ciśnienie krwi [3]. Ale to tylko nieliczne z jego zbawiennych działań. W oleju z czarnuszki znajdują się bowiem tokoferole, sterole, przeciwutleniacze i tymochinon. To dzięki nim tłuszcz ten ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwpasożytnicze oraz stymulujące układ odpornościowy [1].

Dzięki zdolności zwalczania drobnoustrojów olej z czarnuszki polecany jest do leczenia chorób skóry, takich jak trądzik, łojotok czy infekcje gronkowcem [4,5].

Ponadto liczne źródła podają, że znajdujący się w nasionach czarnuszki tymochinon wykazuje działanie przeciwnowotworowe w kierunku nowotworów układu krwionośnego, nerek, płuc, prostaty, wątroby, piersi i skóry [4,6].

Jednak to działanie przeciwzapalne i modulujące odpowiedź układu odpornościowego oleju z czarnuszki budzi największe zainteresowanie. Jego suplementacja ma ogromne znaczenie w przypadku uporczywych alergii i astmy. Zmniejsza bowiem obrzęk błon śluzowych, nasilenie kataru siennego i rozkurcza oskrzela. Olej z czarnuszki wykazuje równie zbawienne działanie w zakresie chorób autoimmunologicznych, takich jak: reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu I, czy AZS [7,8,9].
Warto też dodać, że włączenie do diety czarnuszki lub jej przetworów zmniejsza ryzyko wrzodów żołądka, chroni wątrobę i trzustkę przed uszkodzeniami oraz nasila procesy regeneracji narządów układu pokarmowego [9].

Dla kogo jest olej z czarnuszki?

Olej z czarnuszki sprawdzi się dla każdego, od najmłodszych, aż po seniorów. Możesz go włączyć do diety Twojego dziecka. Pamiętaj jednak, by zwiększać jego porcje stopniowo, zaczynając od kilku kropel, obserwując reakcję malucha.

W jakiej formie spożywać olej z czarnuszki?

Zachęcam Cię do włączenia oleju z czarnuszki do codziennej diety. Ważne byś spożywał go na surowo, ponieważ jest to tłuszcz, który łatwo się utlenia w wysokiej temperaturze. W połączeniu z miodem i sokiem z cytryny, olej ten świetnie sprawdzi się jako dressing do sałatki. Ale to nie jedyne wykorzystanie! Możesz polać nim makaron z warzywami lub zupę krem. Zastąpi on posypanie gotowej potrawy świeżo mielonym pieprzem. Poza tym olej z czarnuszki doskonale smakuje z ziemniakami. Możesz ugotować je w mundurkach, a następnie przekroić na połówki, posypać solą i koperkiem oraz skropić tym złotym olejem.

Warmińska Manufaktura olej z czarnuszki

Olej z czarnuszki – dawkowanie

Nie ma ścisłych norm, określających ile oleju z czarnuszki powinieneś stosować. Pamiętaj jednak, że tak jak każdy inny tłuszcz, olej ten ma około 90 kcal w jednej łyżce stołowej. Z tego względu zalecam Ci stosować 0,5-1 łyżki dziennie, wzbogacając codzienne menu o pikantny posmak tego tłuszczu.

Podsumowanie

Jak zdążyłeś się dowiedzieć, olej z czarnuszki ma zbawienny wpływ na wiele narządów Twojego ciała. Dlatego zachęcam do wypróbowania oleju na sobie. Na zdrowie!

Bibliografia:

1. Jurczak, Roksana, and Julita Reguła. „Właściwości prozdrowotne czarnuszki siewnej i jej znaczenie w leczeniu dny moczanowej.” Forum Zaburzeń Metabolicznych. Vol. 9. No. 3. 2018.
2. Karwat, Natalia, and Małgorzata Wroniak. „Czarnuszka siewna–cenny surowiec do otrzymywania oleju.” Przemysł Spożywczy 75 (2021).
3. Fallah Huseini, H., et al. „Blood pressure lowering effect of Nigella sativa L. seed oil in healthy volunteers: A randomized, double‐blind, placebo‐controlled clinical trial.” Phytotherapy Research 27.12 (2013): 1849-1853.
4. Mazaheri, Yeganeh, et al. „A comprehensive review of the physicochemical, quality and nutritional properties of Nigella sativa oil.” Food reviews international 35.4 (2019): 342-362.
5. Gholamnezhad, Z.; Havakhah, S.; Boskabady, M. H. Preclinical and Clinical Effects of Nigella Sativa and Its Constituent, Thymoquinone-A Review. J. Ethnopharmacol. 2016, 190, 372–38.
6. Khan, A.; Chen, H.; Tania, M.; Zhang, D. Anticancer Activities of Nigella Sativa (Black Cumin). Afr. J. Tradit. Complement. Altern. Med. 2011, 8, 226–232.
7. Heshmati, J.; Namazi, N.; Memarzadeh, M.-R.; Taghizadeh, M.; Kolahdooz, F. Nigella Sativa Oil Affects Glucose Metabolism and Lipid Concentrations in Patients with Type Diabetes: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Food Res. Int. 2015, 70, 87–93.
8. Majdalawieh, Amin F., and Muneera W. Fayyad. „Immunomodulatory and anti-inflammatory action of Nigella sativa and thymoquinone: A comprehensive review.” International immunopharmacology 28.1 (2015): 295-304.
9. Rahmani, Arshad H., and Salah M. Aly. „Nigella sativa and its active constituents thymoquinone shows pivotal role in the diseases prevention and treatment.” Asian J Pharm Clin Res 8.1 (2015): 48-53.

0 0 votes
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu
      Oblicz koszty dostawy